Znajdź warsztat

Infolinia serwisu Pilkington

Kontakt

Pilkington Automotive Poland Sp. z o.o.
ul. Portowa 24, 27-600 Sandomierz
Tel.: +48 15 644 55 05
E-mail: markoweszyby@pilkington.pl
NIP: 8641393724
Numer KRS: 0000024909
Kapitał zakładowy: 30 510 500 PLN

Rodzaje, funkcje i właściwości szyb samochodowych

Jak zbudowana jest szyba samochodowa? Jak ją odpowiednio dobrać do swojego auta?

Współczesne samochody mają wiele rodzajów szyb o różnych właściwościach. Wszystko to dla poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Sensory/czujniki - czujnik deszczu, światła zaparowania

W trakcie codziennej eksploatacji auta kierowca jest wspierany przez różne systemy, które często wbudowane są w szybę czołową. Przykładem mogą być czujniki deszczu, światła lub kamery. Zamontowane sensory samoczynnie załączą światła mijania (np. gdy wjedziemy do tunelu) lub wycieraczki kiedy zacznie padać deszcz. Czujnik deszczu dostosowuje również częstotliwość pracy wycieraczek do intensywności opadów. Sensory mogą również sterować pracą klimatyzacji w celu unikania zaparowywania, a tym samym - redukują ograniczania widoczności.

Kamera odczyta nam ograniczenie prędkości jaki wskazywał właśnie mijany znak, a wibracje fotela poinformują nas, że w sposób niezamierzony zmienimy pas ruchu. Podstawowym zadaniem szyby jest zapewnienie dobrej widoczności i ochrona przed nieprzyjaznymi czynnikami zewnętrznymi. W nowych modelach samochodów one są coraz większe. Dzięki temu mamy więcej naturalnego światła, większą przestrzeń pasażerską i poczucie bliskiego kontaktu z otoczeniem.

Szyba przednia solaryczna akustyczna, wygłuszająca hałas i redująca nasłonecznienie Pilkington Wzrost znaczenia i wartości oszklenia pojazdów

Dodatkowo auto szyby stają się coraz bardziej skomplikowane. Zapewniają ochronę przed słońcem i nagrzewaniem. Mają właściwości wyciszania hałasu. Uzbrojone są w skomplikowane systemy nagrzewania, anteny oraz całą gamę różnych sensorów. Stają się ekranem do wyświetlania obrazu zegarów samochodu. Pilkington ma zaplecze techniczne i wiedzę, która pozwala na bezpośrednią współpracę z producentami samochodów. Patrząc z zewnątrz na szyby samochodowe nie jesteśmy w stanie stwierdzić w co mogą być wyposażone .Pamiętajmy, że technologia rozwija się także w tej dziedzinie i nasze bezpieczeństwo zależy w dużym stopniu od jakości szyb, po które sięgamy.

Pilkington produkuje wszystkie rodzaje szyb do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i do autobusów.

Z oferty Pilkington prezentujemy auto szyby:

Wszystkie szyby Pilkington spełniają wymogi systemu ADAS.




Szyby atermiczne

Chronią oczy i skórę przed szkodliwym promieniowaniem UV. Zmniejszają poziom nagrzewania się wnętrza samochodu, nawet do kilku stopni Celsjusza w stosunku do temperatury otoczenia. Zwiększają komfort jazdy i wydajność klimatyzacji oraz zmniejszają zużycie paliwa. Chronią deskę rozdzielczą, fotele i inne elementy plastikowe przed nadmiernym nagrzewaniem.

 

Przednia szyba Range Rover Pilkington, ogrzewana, akustyczna, atermiczna

Właściwości atermiczne można uzyskać na kilka sposobów. Wyraźną redukcję ciepła przedostającego się do wnętrza auta dają szyby wyprodukowane z zielonego szkła. Takich właściwości nie uzyskamy, gdy barwa zielona została uzyskana z folii użytej do laminacj, zamiast zielonego szkła. Jeszcze lepsze właściwości mają modele typu solar lub siglasol. Podczas produkcji nakłada się powłokę lub specjalną, trzywarstwową folię. Dzięki temu produkty te odbijają lub pochłaniają znaczną część promieni słonecznych. Najlepsze rozwiązania Pilkingtona znacznie redukują wielkość szkodliwego promieniowania i zmniejszają temperaturę w aucie o kilka °C.

Szyby akustyczne - wygłuszające hałas

Szyby akustyczne wpływają na wygłuszenie pracy silnika i hałasu z zewnątrz (szum wiatru i opon) – szczególnie odczuwalnego przy dużych prędkościach. Dzięki specjalnej, trójwarstwowej folii, która znajduje się pomiędzy warstwami szkła, ograniczono poziom hałasu, jaki przenika do wnętrza samochodu o ponad 30% przy prędkościach autostradowych.

Jadąc samochodem wyposażonym w szybę akustyczną możemy się cieszyć rozmową lub ulubioną muzyką, płynącą z głośników samochodu.

Oznaczenia wersji wygłuszających hałas są jest na pierwszy rzut oka niewidoczne - czasem jest nim mały znaczek (symbol "przekreślone ucho"). Właściwości akustyczne można również rozpoznać poprzez delikatne stuknięcie w jej powierzchnię - odgłos okaże się bardziej plastikowy niż szklany. Coraz powszechniej stosowana - szczególnie dla aut z dieslem. Wśród aktualnie produkowanych aut, jedna trzecia samochodów opuszcza fabrykę z wersją akustyczną. Po wymianie takiej szyby na zwykłą, kierowca może nie połączyć wzrostu hałasu w samochodzie z faktem źle dobranej szyby użytej do montażu.

 

Szyby ogrzewane

Trudno jest sobie wyobrazić samochód osobowy, w którym przynajmniej tylna szyba nie posiadałaby ogrzewania. Najbardziej popularnym rozwiązaniem jest nadruk ścieżki elektrycznej na powierzchnię szkła hartowanego.

Inaczej wygląda technologia produkcji ogrzewanej szyby czołowej. W trakcie produkcji na wewnętrzną folię PVB, która znajduje się pomiędzy warstwami szkła, nakładane są bardzo cienkie nitki drutu wolframowego. W niektórych modelach strefę grzewczą uzyskuje się metodą natryskową. Takie rozwiązanie sprawia, że w bardzo krótkim czasie zostaje ogrzana, co eliminuje parę po jej wewnętrznej stronie a także szron z zewnątrz. Poprawia to aktywne bezpieczeństwo podróżujących.

Pilkington Land Rover szyba ogrzewana i akustyczna

Ogrzewanie szyby może być połączone z modelami chroniącymi przed promieniowaniem słonecznym (siglasol) i wygłuszaniem hałasu (akustyczne) czyli wszystkie te właściwości w jednym modelu.


Modele z anteną

Antena ze wzmacniaczem

Producenci samochodów coraz częściej decydują się na nowoczesne i designerskie rozwiązanie jakim jest umieszczenie anteny w szybie samochodowej. Technologia jaką dysponuje Pilkington, pozwala na wyprodukowanie szyby przedniej, bocznej lub tylnej wyposażonej w anteny do odbioru radia, telewizji czy sygnału GPS. Dzięki takiemu rozwiązaniu występuję mniej zakłóceń i wyeliminowany jest szum wiatru jaki powstaje w samochodzie wyposażonym w zwykłą antenę Tego typu rozwiązanie eliminuje również konieczność demontażu anteny podczas korzystania z myjni.


Szyby jako wyświetlacz Head-up

Head-up display ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa poprzez zapewnienie optymalnego dla kierowcy, niepowodującego rozpraszania uwagi, systemu monitorowania parametrów jazdy. Po raz pierwszy system ten zastosowano w 1958 roku w lotnictwie wojskowym. Pilot miał obraz przed oczami (głowa w górze – head up). W latach 70 - tych HUB został wprowadzony w lotnictwie cywilnym. BMW wprowadziło go na rynek motoryzacyjny w 2004 roku. Podstawowe informacje z deski rozdzielczej, komputera pokładowego, sugestie dotyczące nawigacji mogą być wyświetlane na przedniej szybie, bez zasłaniania widoku. Aby szyba była dostosowana do odbioru takiego obrazu, musi mieć specjalną budowę. W miejscu, gdzie wyświetlane są informacje znajduje się folia, która umieszczona jest między warstwami szkła. Ma ona w przekroju postać klina, co w efekcie tworzy swoisty ekran. Dzięki tej innowacji kierowca może skupić się na prowadzeniu pojazdu. Wszystkie niezbędne informacje z komputera, takie jak prędkość, wskazania nawigacji ma tuż przed oczami na szybie czołowej.

Aktualnie testowany i wdrażany jest system z dwoma projektorami, dającymi dwa obrazy o różnej wirtualnej odległości od kierowcy. "Bliżej", w odległości 2 m kierowca widzi parametry deski rozdzielczej, a "dalej", w odległości ok 8 m, wskazówki dotyczące kierunku jazdy i nawigacji.

Toyota opracowała innowację HUB polegającą na tym, że wyświetlany obraz jest zawsze w środku pola widzenia kierowcy, tak jakby podążał za jego wzrokiem. Oprogramowanie ma analizować kąt skrętu kierownicy i prędkość oraz poziome oznakowanie jezdni z kamery zamontowanej na szybie przednie. Jednocześnie kamera w kabinie będzie obserwować położenie głowy kierowcy. W oparciu o te dane z obu kamer system optymalnie dobiera punkt na szybie gdzie będą wyświetlane informacje. W miarę wzrostu prędkości, wzrok kierowcy skupia się na bardziej oddalonych obiektach i wtedy obraz na auto szybie staje się mniejszy i wyświetlany jest nieco wyżej. Wg. Toyoty rozwiązanie to pozwala kierowcy bardziej skupić się na obserwacji otoczenia i nie szukać wzrokiem obrazu z wyświetlacza. Ma to zwiększyć bezpieczeństwo jazdy i ułatwić kierowcy uświadomienie sobie aktualnego położenia pojazdu na pasie ruchu.

Po raz kolejny technologia produkcji wykorzystywana przez markę Pilkington przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.


Uszczelki (enkapsulacja i ekstruzja)

Uszczelki (enkapsulacja i ekstruzja) Nakładanie uszczelek ekstruzja w Pilkington

W Pilkington uszczelki są nakładane w fabryce bezpośrednio na szybę, w formie płynnego polimeru lub z granulatu przy pomocy wtryskiwarek. Dzięki temu uzyskujemy doskonałe przyleganie i wytrzymałość. Uszczelki typu ekstruzja i enkapsulacja są elementem trwałości naszych produktów i bezpieczeństwa ich montażu. Fabryczne instalowane uszczelki gwarantują dobre dopasowanie i redukują hałas. Unikamy wtedy denerwującego hałasu podczas jazdy przy wyższych prędkościach.



Modele z kamerą na szybie przedniej.

Skoda Octavia III produkcji Pilkington

Auto szyby Pilkington są fabrycznie wyposażone w specjalne „uchwyty” do montowania kamer i sensorów. Gwarantuje to prawidłową pracę tych urządzeń. Na zdjęciach pokazujemy jak wygląda wyposażenie szyby dla Skoda Octavia III. Ta wersja to szyba zielona akustyczna, z sensorem deszczu i z kamerą. Szyba dostępna w naszej sieci sprzedaży ma dokładnie takie same właściwości i jakość jak ta montowane w fabryce Skody.

Kamery montowane na szybach są elementem systemów bezpieczeństwa. Mogą to być :

Asystent pasa ruchu – Lane Assist. Ostrzeganie przed niekontrolowaną zmianą pasa ruchu.
Lane Assist rozpoznaje na podstawie danych rejestrowanych przez kamerę linie odgraniczające pasy ruchu (ciągłe i przerywane) lub czasem również chodniki i krawędź drogi. Asystent pasa ruchu wykorzystuje kamerę, która patrzy czy samochód jest wewnątrz linii na asfalcie.
Jeśli kierowca nie użyje kierunkowskazów, a samochód zacznie przekraczać linię swojego pasa ruchu to wtedy asystent zareaguje. Gdy pojazd zbliża się do rozpoznanej linii odgraniczającej to system może zadziałać w różny sposób, w zależności o typu i ustawień własnych kierowcy. Może to być ostrzeżenie w formie dźwiękowej, wibracji fotela lub wibracji kierownicy. Układ może również wykonać lekki ruch kierownicą w kierunku przeciwnym do linii odgraniczającej.

Funkcja automatycznego włączania i zmiany świateł – Intelligent Light Assistant.
Intelligent Light Assistant automatycznie steruje pracą świateł drogowych, polepszając komfort i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wybiera typ pracy świateł odpowiedni dla aktualnego oświetlenia otoczenia.
Te nowsze mogą jeszcze „przygaszać” odpowiednie Ledy, żeby nie razić nikogo w polu widzenia. Przy prędkości powyżej 60 km/h, gdy jest ciemno, funkcja ta automatycznie może włączyć światła drogowe. Wersje adaptacyjne mogą również zmieniać światła na krótsze i jednocześnie doświetlić pobocze.

Asystent jazdy nocnej - Night Vision
Ułatwia prowadzenie pojazdu w warunkach niedostatecznej widoczności, głównie nocą. Układ wykorzystuje kamerę termowizyjną lub podczerwieni, która monitoruje przestrzeń przed pojazdem w odległości do 300 metrów. Aktualna sytuacja na drodze widoczna jest na niewielkim monitorze obok prędkościomierza lub nad konsolą deski rozdzielczej. System wykrywa obiekty ruchome: rowerzystów, pieszych, zwierzęta. Jeśli np. pieszy znajduje się na torze jazdy to jego kontury zabarwione są na czerwono. Jeśli poza nim to na żółto. Niektóre modele samoczynnie inicjują hamowanie.

Funkcja rozpoznawania znaków drogowych.
Szyba Pilkington Octavia III wyposażona w kamerę i sensory Asystent wykrywa znaki pionowe ustawione obok jezdni, jak i znaki umieszczone nad jej nawierzchnią (także tablice elektroniczne). System ten wykorzystuje kamerę, która rzeczywiście śledzi otoczenie jezdni i odczytuje symbole na znakach drogowych. Działa on również wtedy, gdy jakieś ograniczenie zostało ustawione przez drogowców np. dzień wcześniej.
Ponadto wykrywa też niektóre zakazy, jak np. zakaz wyprzedzania i zakaz wjazdu. W takiej sytuacji ostrzega kierowcę, gdy ten mimo wszystko chce wyprzedzić inne auto, nawet jeśli na jezdni namalowana jest przerywana linia. 
Powiadomienie pojawia się na wyświetlaczu w desce rozdzielczej jako symbol danego znaku drogowego lub ostrzeżenie może mieć formę sygnału dźwiękowego. System ten doskonale sprawdza się z wyświetlaczem head up display, który prezentuje informacje bezpośrednio na szybie przedniej pojazdu. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca nie musi odrywać wzroku od sytuacji na drodze. W większości układów ostrzeżenie stopniowo przygasa i znika wraz z upływem czasu. Gdy system jest bardziej skomplikowany to informacje kojarzone są z danymi pozyskiwanymi przez system nawigacji, aby dokładniej wskazywać zniesienie ograniczenia bądź zakazu. W niektórych pojazdach asystent rozpoznawania znaków drogowych automatycznie ostrzega kierowcę, gdy ten przekracza prędkość dozwoloną na danym odcinku drogi – gdy samochód jest na tzw. odcinkowym pomiarze prędkości.

W praktyce układ rozpoznawania ma skuteczność do 99 % dla znaków z liczbowymi ograniczeniami prędkości. System jest skuteczny nie tylko w dzień, ale także w nocy.
Ta wysoka skuteczność systemu jest jednocześnie jego uciążliwością. W zasięgu działania systemu znajdują się wszystkie znaki w pewnej odległości od naszego toru jazdy. Znajdą się tam również znaki ograniczenia prędkości na zjazdach z autostrady lub innych równoległych drogach. Podczas gdy jesteśmy cały czas na pasie z ograniczeniem do 140 km/h to na bocznej drodze jest znak z 70 km/h i wtedy system reaguje na ten znak „widoczny” z boku.
Pod koniec 2015 roku rozpoczęto testowanie wersji systemu, który oprócz ostrzegania będzie automatycznie zmniejszał prędkość. Może to być wręcz niebezpieczne gdy auto na autostradzie zacznie nagle hamować do 70 km/h. Opinie kierowców nie są przychylne tej wersji z automatycznym hamowaniem.



High Beam Assist – asystent świateł drogowych

High Beam Assist – asystent świateł drogowych

High Beam Assist - asystent świateł drogowych wykorzystuje kamerę na przedniej szybie do wykrywania pojazdów nadjeżdżających z przeciwka lub jadących w tym samym kierunku. Kontroluje on reflektory w taki sposób, aby strumień światła kończył się przed wykrytymi pojazdami. W ten sposób zasięg strumienia światła wytwarzanego przez lampy główne może być sterowany i zmieniany w sposób płynny i ciągły. Od przepisowych dla świateł mijania 65 m aż po imponujące nowoczesne lampy drogowe z zasięgiem do 300 m. Kiedy droga jest pusta, system automatycznie włącza maksymalny zasięg, ale jeśli kamera wykryje innych użytkowników drogi w odległości aż do 800 m, zasięg lamp w ciągu milisekund zostaje odpowiednio dostosowany. System jest aktywny powyżej prędkości 55 km/h.



Modele odporne na zaparowanie

Pewne okoliczności pogody wywołują silne zaroszenie i zaparowanie szyby w aucie od wewnątrz. Ochronę przed zaroszeniem daje tzw. anti-fog lub anti-fogging. Są to środki chemiczne, które nie pozwalają na skroplenie wody w postaci drobnych kropelek na powierzchni, które dają efekt podobny do mgły. Po raz pierwszy opracowane przez NASA podczas projektu Gemini, a obecnie często stosowane na przezroczystych powierzchniach szklanych lub plastikowych, stosowanych m.in. w urządzeniach optycznych, takich jak samochodowe szyby , soczewki, okulary, kamery i lornetki. Mechanizm działania opiera się na zmniejszeniu napięcia powierzchniowego, w wyniku czego krople nie przylegają do powierzchni tafli, a woda jest rozpraszana. W fabrykach Pilkington, szyba samochodowa dla wybranych modeli aut ma nakładaną powłokę środka powierzchniowo czynnego, który tworzy warstwę chroniącą ją przez zaroszeniem.

Zewnętrzną powierzchnię szyby można pokryć cienką, niewidoczną powłoką hydrofobową. Zmniejszamy w ten sposób powierzchnię styku z kroplami, co ułatwią ich oderwanie się. Powłoka podnosi odporność na zabrudzenia o ok. 70% i poprawia ostrość widzenia w trudnych warunkach. Nazywana jest często "niewidzialną wycieraczką". Czasem może jednak przeszkadzać w pracy wycieraczek, które ślizgają się po jej powierzchni i mogą przeskakiwać. Dlatego najlepsze efekty daje hydrofobizacja na szybie tylnej lub bocznej w samochodzie. Warstwa hydrofobowa, która jest nakładana podczas produkcji w fabrykach Pilkington, jest znacznie trwalsza od powłoki nakładanej w warsztacie.


Pilkington jest pierwszym na świecie producentem szkła SPD

Pilkington jest pierwszym na świecie producentem szkła SPD (suspended particle device). Kierowca sam reguluje stopień przyciemnienia szyby. Jeśli naświetlenie zewnętrzne jest mocno intensywne i chcemy zadbać o komfort pasażerów, to możemy zwiększyć poziom przyciemnienia w naszym samochodzie. Może to być robione automatycznie, za pomocą światłoczułych czujników. Rozwiązanie to zastosowano w Mercedesie SLK.


 

ADAS  - Advanced Driver Assistance Systems

Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy.

Pilkington kalibracja kamery na szybie samochodowej

Samochody w coraz większym stopniu zaczynają przypominać pojazdy innego przeznaczenia, znane wcześniej z literatury i filmów science fiction.
Producenci samochodów montują je coraz powszechniej i wkrotce będą na wyposażeniu pojazdów kompaktowych. Nazywają je systemami poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Czasem jednak, można odnieść wrażenie, że przekroczona jest granica zdrowego rozsądku i niektóre elementy bardziej utrudniają niż ułatwiają prowadzenie auta.

Liczba samochodów z systemami ADAS będzie szybko rosła. Ciągniki siodłowe już mają obowiązek posiadania systemu Lane Assistant – Asystent pasa ruchu. Większość systemów jest powiązana z szybą samochodu, więc warto poznać to zagadnienie. Tak, aby po wymianie szyby ADAS w naszym aucie działał prawidłowo, a warsztat proponował Klientom szybę, którą można poprawnie skalibrować.

Pilkington ADAS kalibracja kamery na szybie

System ADAS może działać w róznym zakresie, i dotyczyć:

  • Asystent pasa ruchu
  • Ostrzeganie/zapobieganie kolizjom
  • Rozpoznawanie znaków drogowych
  • Aktywny tempomat
  • Aktywne reflektory

Systemy  ADAS  przetwarzają informacje  z kamer , radarów i sensorów montowanych na szybach  czołowych  i na karoserii:

Pilkington ADAS kalibracja kamery na szybie
  • Radar większej odległości znajduje się na pasie przednim.
  • Radar dystansu „LiDAR  umieszczony jest  na przedniej szybie.
  • Kamery montowane w szybach
    • Mono camera
    • Stereo camera
    • Kamera w połączeniu z LiDAR  lub sensorem deszczu / zmierzchu
    • IR Camera = Night Vision ( Mercedes Benz)

Dlaczego kamery wymagają kalibracji?

Pilkington ADAS kalibracja kamery na szybie

System kamer posiada  bardzo niewielką tolerancję.  Oznacza to, że nowa szyba powinna mieć takie same parametry jak ta montowana  fabrycznie.  Dla skutecznej kalibracji istotne są nawet niewielkie różnice w kształcie szyby – głębokości bąbla, miejscu i sposobie montowania ramek na kamery, położenia szyby względem karoserii po wymianie szyby, a nawet  właściwości i jakości szkła z którego wyprodukowano szybę.
Którzy producenci szyb są w stanie wyprodukować szybę zgodną z normą OE i czy w ogóle znają  normę producenta  pojazdu  ? 
To samo dotyczy demontażu i montażu zderzaków, jeśli były tam wcześniej umieszczone elementy systemu ADAS , Po ponownym montażu zderzaka, nowego czy nawet tego samego, należy wykonać kalibrację czujników radarowych system RVM/BSM.

Jednym z elementów systemy ADAS może być monitorowanie martwego pola widzenia. Dodatkowe czujniki umieszczane są w tylnym zderzaku i/lub lusterku.

Sposób kalibracji jest przypisany do danego modelu samochodu, a nawet do wersji wyposażenia.

  1. Dynamiczna kalibracja  - najbardziej uciążliwa.
    • Proces jest inicjowany przez urządzenie diagnostyczne
    • Kalibracja dokonywana jest w trakcie jazdy i trzeba przetestować wszystkie możliwe sytuacje na które powinien reagować ten model auta : jazda drogą z kilkoma pasami, z prędkością powyżej określonej wielkości, znaki drogowe przy zjazdach z dróg szybkiego ruchu.
  2. Statyczna kalibracja -  najczęściej spotykana.
    • Proces jest inicjowany przez urządzenie diagnostyczne z oprogramowaniem dedykowanym dla modelu samochodu.
    • Pojazd jest ustawiony w specjalnie wyposażonym miejscu warsztatowym przed tablicą kalibracyjną.
    • Cały proces – łącznie z ustawianiem auta, montażem znaczników na kołach – może trwać od 20 do 40 minut. Pilkington ADAS kalibracja kamery na szybie
  3. Autokalibracja – najbardziej pożądana i niestety najrzadsza.
    • Samochód ma oprogramowanie niezbędne do wykonania kalibracji, która jest inicjowana po montażu szyby i ponownym podłączeniu zasilania.

Aby kalibracja była skuteczna, zamontowana szyba musi spełniać rygorystyczne normy producenta pojazdu. Odstępstwa od normy OEM dla danej szyby zakończą się nieudaną kalibracją i ponownym montażem innej szyby.

Kamery w szybach przednich.

Kamera MPC  (Multi Purpose Camera) - Kamera wielofunkcyjna.

Pilkington ADAS kalibracja kamery na szybie Pilkington ADAS kalibracja kamery na szybie

Kamera odpowiada za wiele funkcji wspierania kierowcy i ma wiele wersji. Na ogół wymaga kalibracji w sytuacji  wymiany szyby czołowej.  Stosuje się różne  procedury kalibracji  w zależności od marki, a nawet modelu auta. Nowa szyba musi być wysokiej jakości, z idealną optyką i właściwym, prawidłowo przytwierdzonym mocowaniem kamery. Konieczne jest urządzenie diagnostyczne do kalibracji kamery oraz dodatkowe tablic i przyrządy –  specyficzne dla modelu auta.

Radar Laserowy LiDAR:  Light Detection and Ranging.

Pilkington ADAS kalibracja kamery na szybie

Działający w podczerwieni, stosowany do unikania kolizji przy mniejszych prędkościach. Nie wymaga kalibracji z oczywistym zastrzeżeniem dotyczącym jakości nowo zainstalowanej szyby dotyczącej kształtu, j przepuszczalności światła, sposobu i miejsca mocowania radaru. I nie trudno się domyśleć, powinna mieć jakość części jakości oryginalnej czyli zgodnej z normą OEM – producenta samochodu. Pilkington jest jednym z niewielu producentów szyb o tej klasie jakości – Q wg. GVO. Montażysta powinien sprawdzić czy  wymieniana szyba jest dokładnie takich samych parametrów co szyba  zamontowana fabrycznie.

Pojazd może być wyposażony w obydwa systemy MPC i LiDAR lub tylko jeden z nich.

Terminologia:

MPC- Multi Purpose/Function Camera
Kamera wielofunkcyjna odpowiadająca za różne systemy wspomagania kierowcy.

LiDAR- Laser Radar (LiDAR = Light Detection and Ranging)
Komponent wysyła podczerwone światło laserowe i mierzy dystans do obiektu przed samochodem, jako odległość i czas do potencjalnego uderzenia. Dane te są wykorzystywane do obliczania odległości do systemu unikania kolizji.

Kalibracja kamery
Procedura wymagana po wymianie szyby. Ustawia pole widzenia kamery do parametrów wymaganych przez producenta pojazdu.  Jest konieczna ze względu na tolerancje kształtu szyby i jej montażu.

Urządzenie diagnostyczne
Urządzenia i / lub oprogramowanie na komputerze umożliwiające dostęp do jednostki sterującej kamerą. Pozwala montażyście zainicjować procedury kalibracji, postępując zgodnie z instrukcjami podanymi przez to urządzenie.

CSC-tool (Camera and Sensor Calibration tool)
Tablica dla konkretnego modelu pojazdu, wyposażona w laserowe wskaźniki ustawienia pojazdu względem tablicy, niezbędna w statycznym procesie kalibracji kamery.


Patrząc z zewnątrz na szybę samochodową nie jesteśmy w stanie stwierdzić jak została wyprodukowana i w co powinna być wyposażona. Technologia stale rozwija się i nasze bezpieczeństwo zależy w dużym stopniu od jakości części, po które sięgamy. Klient ma prawo wiedzieć za co płaci. Dlatego też najlepiej wybrać markową szybę Pilkington, spełniającą normy oryginalnych części zamiennych.

 

Filharmonia Kielce z szybami Pilkington

Dźwiękochłonne szyby zespolone Pilkington Insulight™ Phon redukują hałas i spełniają wymagania dotyczące doświetlenia naturalnym światłem oraz efektywności energetycznej.

2017-Toyota-Prius PHV z szybami Pilkington

Najnowszy PRIUS PHV (plug-in hybrid), którego premiera odbyła się 15 lutego posiada unikalną tylną szybę produkcji Pilkington NSG Group.

Jak dbać o szyby samochodowe zimą?

Jaki jest sposób na dobrą widoczność w samochodzie zimą, kiedy za oknem prószy śnieg, a kreska termometru znajduje się poniżej zera?

Pilkington IGP – szkło architektoniczne i budowlane w Krakowie

Pilkington ukończył inwestycję realizowaną w zakładzie przetwórstwa szkła Pilkington IGP – szkło architektoniczne i budowlane w Krakowie.

Land Rover Defender z szybą Pilkington zamontowaną w Krośnie

Land Rover Defender z szybą Pilkington zamontowaną trzy lata temu w autoryzowanym serwisie szyb samochodowych Pilkington, przemierzył obie Ameryki i Afrykę

Prezes Ryszard Jania odbiera nagrodę Investment of the Year dla Pilkington Automotive Poland

Warsaw Business Journal Group przyznał nagrodę za inwestycję roku dla Pilkington Automotive Poland Sp. z o.o.

Pilkington - dobre i innowacyjne szkło

Innowacyjny sposób na lustro i telewizor w jednym miejscu, znalazła marka Pilkington wprowadzając na polski rynek lustro Pilkington MirroView™.

Kongres 590

W Centrum Wystawienniczo–Kongresowym Województwa Podkarpackiego w Jasionce koło Rzeszowa w dniach 17-18 listopada odbył się „Kongresu 590”.

VII Olimpiada Pilkington NSG Group

W dniach 11 i 12 czerwca w Ośrodku Sportu i Rekreacji Wawrzkowizna (powiat Bełchatów) spotkało się jedenaście drużyn reprezentujących różne działy naszej firmy.

Janusz Kobus Vice Prezes Pilkington Automotive Poland Sp. z o.o.

Dużo ciekawych informacji dla specjalistów i dla konsumentów "z pierwszej ręki". Wywiad z Januszem Kobusem - wiceprezesem Pilkington Automotive Poland. Wywiad przygotowany dla www.warsztat.pl

Pilkington auto szyby - klasyki

Na południowym wybrzeżu Anglii,  niedaleko od Southampton, w samym sercu Parku Narodowego New Forest,  znajduje się  Brytyjskie Narodowe Muzeum Motoryzacji (National Motor Museum Beaulieu Abbey UK).

Zwyciężcy zawodów gokardowych Pilkington auto szyby 7.05.2016

Klienci szukają i uważnie wybierają serwis, gdzie będą naprawić lub wymieniać szybę w swoich samochodach. Oczekują uczciwej i pełnej informacji na temat jakości i rodzajów szyb.

Produkcja innowacyjnych szyb samochodowych w Polsce - Pilkington Tarnobrzeg

W połowie kwietnia 2016 r. odbyła się we Wrocławiu siódma konferencja Moto Idea. Jest to dwudniowe spotkanie skupiająca przedstawicieli branży przemysłu motoryzacyjnego.

Raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce 2015 Dobre Praktyki

W tegorocznym raporcie „Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre praktyki 2015” po raz piąty wyróżniono działania realizowane przez Pilkington NSG.

Pilkington zatrudni absolwentów szkół technicznych

Do fabryk zlokalizowanych w Sandomierzu i Chmielowie k. Tarnobrzega poszukujemy inżynierów absolwentów uczelni technicznych, otwartych na zdobywanie wiedzy i doświadczenia w międzynarodowej firmie produkcyjnej.

Nowy Kosmiczny Kampus Apple ze szkłem Pilkington

Nowy kalifornijski Kampus Apple, nazywany najbardziej imponującym budynkiem biurowym na świecie, został wykonany z dużym udziałem super bezbarwnego szkła Pilkington Optiwhite ™.

Fabryka  auto szyby Pilkington Automotive Poland w Chmielowie <br/>„fot. Grzegorz Biernat”

Zwiększenie produkcji o 12 mln innowacyjnych szyb samochodowych marki Pilkington rocznie i 1500 dodatkowych miejsc pracy – to efekt ukończonej inwestycji Pilkington Automotive Poland Sp. z o.o. w Chmielowie.

Szkło Pilkington w Muzeum Egipskim w Turynie <br/>„Źródło fotografii: www.museoegizio.it”

Muzeum Egipskie w Turynie to drugie po Kairze co do wartości historycznej i artystycznej, muzeum sztuki egipskiej. Muzeum to wybrało szkło Pilkington OptiView ™ Protect OW do prezentacji i ochrony swoich starożytnych egipskich artefaktów.

Pilkington - szyby do anglików

W sobotę 15 sierpnia weszło w życie rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o możliwości rejestrowania samochodów z kierownicą po prawej stronie, czyli tzw. "anglików"

Wnętrze pieca wytopu szkła Pilkington Sandomierz

Jaśniejsze szkło i szerszy wachlarz produktów to wynik modernizacji pieca i linii szkła płaskiego w hucie szkła Pilkington Polska w Sandomierzu. Produkcję wznowiono po kilkumiesięcznym remoncie.

Szyby akustyczne – niewidoczna funkcja, która istotnie poprawia komfort jazdy.

Jazda samochodem powinna sprawiać przyjemność i zazwyczaj tak jest. Mimo tego, że cały czas powinniśmy być skoncentrowani, nasze „procesory” w mózgu stale analizują otoczenie i staramy się przewidywać sytuację na drodze.

Top Gear testuje wytrzymałość szkła Pilkington.

Szkło Pilkington Planar ™ zostało uznane przez BBC jako jedna z najważniejszych innowacji ostatnich lat. Prezenter Top Gear James May, odwiedził Centrum Badań i Rozwoju firmy Pilkington w Lathom, aby dowiedzieć się jak daleko posunęła się technologii szklenia.

Wnętrze pieca wytopu szkła Pilkington Sandomierz

W maju br. rozpoczął się generalny remont pieca szklarskiego i modernizacja linii float w hucie szkła Pilkington w Sandomierzu. Umożliwi on dalszy rozwój produkcji szkła płaskiego i spełnienie rosnących potrzeb rynku architektonicznego i motoryzacyjnego...

„Źródło fotografii: Land Rover”

W październiku będzie miał premierę 24. z serii filmów o Jamesie Bondzie „Widmo”. Bohater będzie jeździł m.in. Range Roverem Sport SVR. Szyba przednia i boczne szyby do tego modelu są produkowane w polskich fabrykach Pilkington, w Sandomierzu i Chmielowie....

Fabryka szyb samochodowych Pilkington NSG Chmielów

Pilkington Automotive Poland Sp. z o.o. otrzymał nagrodę w konkursie Przemysłowa Inwestycja Roku, zorganizowanym przez serwis Tereny Inwestycyjne Info. Celem konkursu było wyłonienie najlepszych inwestycji przemysłowych 2014 roku...

Uroczystość wręczenia nagród dla warsztatów partnerskich Pilkington

Klient jest coraz bardziej wymagający i coraz uważniej wybiera serwis, gdzie będzie mógł naprawić lub wymienić szybę w swoim samochodzie. Chce być właściwie obsłużony, poinformowany i mieć pewność, że kupuje najlepszą szybę i usługę za akceptowalną cenę...

Zakłady Pilkingtona produkują szyby samochodowe do BMW F30

Zakłady Pilkingtona w Chmielowie k. Tarnobrzega i w Witten (Niemcy) produkują szyby samochodowe na pierwszy montaż do BMW F30. BMW F30 to najlepiej sprzedający się model BMW. Estetyczny, nowoczesny, z jedną z najlepszych w swojej klasie dynamiką jazdy.

Najcieńsza na świecie szyba samochodowa.

„i-ROAD” to najnowszy ultra kompaktowy samochód koncepcyjny Toyoty zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Tokio pod koniec 2013 r. Najcieńsza na świecie szyba czołowa, która została zamontowana w Toyota „i-ROAD”...

Szkło marki Pilkington na alpejskim szczycie

Z tarasu widokowego na szczycie Aiguille du Midi (3842 m n.p.m.) rozpościera się wspaniała panorama na masyw Mont Blanc. To właśnie dla osób lubiących piękne widoki i mocne wrażenia powstał całkowicie przeszklony punkt widokowy "Krok w otchłań"...

fot. Puls Biznesu Filary Polskiej Gospodarki - Ryszard Jania odbiera wyróżnienie

Pilkington Automotive Poland – producent szyb dla czołowych marek samochodowych – został laureatem rankingu „Filary Polskiej Gospodarki 2013”. Przyznane wyróżnienie jest wyrazem uznania dla wkładu firmy w rozwój gospodarczy regionu...

Dzięki inżynierom z sandomierskiej fabryki Pilkington Automotive udało się rozwiązać problem z ogrzewanymi szybami w autach marki Jaguar i Land Rover (JLR).

Pilkington to marka należąca od 2006 roku do japońskiego NSG Group, która zajmuje się m.in. produkcją szyb dla największych koncernów motoryzacyjnych na świecie...

Ryszard Jania, prezes Zarządu Pilkington Automotiwe Poland odbierając zezwolenie na pierwszy etap inwestycji zaczął od osobistej refleksji. – Kiedy 15 lat kończyłem przygodę z administracją publiczną i rozpoczynałem pracę w firmie Pilkington, moim pierwszym zadaniem...

Pilkington Automotive Poland bardzo poważnie traktuje swoje zobowiązania wobec środowiska naturalnego. Oddziaływanie zakładu przejawia się w emisji zanieczyszczeń do powietrza, emisji hałasu, wytwarzaniu odpadów i ścieków. Oddziaływanie zamyka się w granicach...

Kontakt

Pilkington Automotive Poland Sp. z o.o.
ul. Portowa 24, 27-600 Sandomierz
Tel.: +48 15 644 55 05
E-mail: markoweszyby@pilkington.pl
NIP: 8641393724
Numer KRS: 0000024909
Kapitał zakładowy: 30 510 500 PLN

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.