Znajdź warsztat

Infolinia serwisu Pilkington

Kontakt

Pilkington Automotive Poland Sp. z o.o.
ul. Portowa 24, 27-600 Sandomierz
Tel.: +48 15 644 55 05
E-mail: markoweszyby@pilkington.pl
NIP: 8641393724
Numer KRS: 0000024909
Kapitał zakładowy: 30 510 500 PLN

Produkujemy szyby dla całej Europy

Dużo ciekawych informacji dla specjalistów i dla konsumentów "z pierwszej ręki". Wywiad z Januszem Kobusem - wiceprezesem Pilkington Automotive Poland. Wywiad przygotowany dla www.warsztat.pl

Firma Pilkington jest znana z produkcji szkła płaskiego, natomiast Pilkington Automotive Poland to spółka dostarczająca produkty  na rynek motoryzacyjny.

Janusz Kobus Vice Prezes Pilkington Automotive Poland Sp. z o.o.

Pilkington jest częścią  globalnej korporacji NSG która jest liderem na rynku światowym i produkuje szkło do zastosowania w budownictwie, motoryzacji jak i szkło techniczne. W Polsce Pilkington posiada  zakłady  produkcyjne, których linie produkcyjne zabezpieczają pełny proces technologiczny zaczynając od piasku jako głównego surowca do produkcji szkła aż do gotowego produktu, którym dla motoryzacji jest szyba samochodowa. Produkujemy w Polsce w różnych technologiach  wszystkie rodzaje szyb samochodowych, tzn. przednie, tylne i boczne, a nawet szklane dachy panoramiczne. Zlokalizowane w Sandomierzu i w Chmielowie k. Tarnobrzega zakłady wyprodukowały kilkanaście milionów sztuk szyb samochodowych w 2015 roku co pozwoliło spółce Pilkington Automotive Poland Sp. z o.o. przekroczyć 1 mld zł sprzedaży w ostatnim roku finansowym. Zakłady te są jednymi z największych w Europie i na świecie a co ważniejsze jednymi z najnowocześniejszych i najbardziej innowacyjnych. Wybudowany ostatnio za blisko 500 mln zł zakład w Chmielowie jest najnowocześniejszym zakładem produkcji szyb samochodowych  Pilkingtona na świecie. Wg mojej wiedzy  jest to prawdopodobnie również najnowocześniejszy zakład produkcji szyb samochodowych na świecie uwzględniając zakłady produkcyjne konkurencji.

Żeby Państwu zobrazować skalę przytoczę kilka danych. W całej Europie wyprodukowano 21,4 mln pojazdów w 2015 roku, w tym 18,4 mln pojazdów  (16 mln samochodów osobowych) w Unii Europejskie. Sprzedaż pojazdów w całej Europie w 2015 roku wyniosła 19,3 mln (16,6 mln osobowych), w tym 15,8 mln (13,7 mln osobowych) w Unii Europejskiej. Każdy z tych wyprodukowanych pojazdów posiada tylko jedną szybę przednią a dwa zakłady Pilkingtona w Polsce mają moce produkcyjne ok. 4 mln szyb przednich.

Generalnie Polska stała się „centrum produkcji szyb samochodowych” dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. 3 największych producentów szyb samochodowych na świecie ma zakłady produkcyjne w Polsce, których ogólne zdolności produkcyjne są kilkakrotnie większe niż ilość produkowanych w Polsce pojazdów (655 tyś w 2015 roku) oraz popyt krajowego rynku wtórnego.

Dostarczacie produkty do producentów samochodów  oraz na rynek wtórny. Który tych z rynków odgrywa dla firmy większą rolę i dlaczego?

Ilościowo i wartościowo oczywiście dominuje sprzedaż na tzw. „pierwszy montaż” do producentów samochodów osobowych jak i ciężarowych. Szyby wyprodukowane przez Pilkingtona w Polsce są montowane w samochodach BMW, Audi, Citroen, DAF, Grupie FCA (głównie Fiat), Ford, GM, Honda, Jaguar,  Land Rover, MAN, Mercedes, Nissan, Peugeot, Renault, Toyota, Volvo, VW. Jednakże z jednakową uwagą traktujemy również rynek wtórny, który poza gotowym produktem ma dodatkowo  inne wymagania.

Kto należy do waszych głównych klientów na rynku wtórnym? Zajmujecie się sprzedażą hurtową, czy również detaliczną?

Nasi główni klienci na rynku wtórnym to tradycyjnie warsztaty samochodowe.  Są to zarówno specjalistyczne serwisy szyb samochodowych, blacharsko-lakiernicze, sieci szybkich napraw, niezależne warsztaty samochodowe jak i ASO, które dzięki regulacjom GVO mogą kupować części oryginalnej jakości bezpośrednio u producentów części (bez logo producenta pojazdu) . W dobie internetu i smartfonów wzrastające potrzeby klienta końcowego wymusiły na nas jednak bardziej zaawansowane i innowacyjne sposoby  zaspokajania potrzeb klientów. Ze względu na zapotrzebowanie towarzystw  ubezpieczeniowych  ponad 5 lat temu otworzyliśmy Centrum Likwidacji Szkód (CLS)  i wspólnie z naszymi warsztatami partnerskimi obsługujemy kierowców poprzez ogólnopolską sieć wymiany szyb samochodowych. Dzięki temu, każdy właściciel samochodu może w swojej najbliższej okolicy wymienić uszkodzoną szybę. Działania naszej sieci koordynuje  Call Centre (CLS), czyli wystarczy jeden telefon od klienta na 15 644 55 05, zlecenie od ubezpieczyciela  lub zgłoszenie poprzez stronę internetową „markoweszyby.pl”  i Pilkington  zajmie się wszystkim od A do Z włącznie z bezgotówkową likwidacją szkody w towarzystwie ubezpieczeniowym.

Co wyróżnia wasze produkty na tle konkurencji?

Proces produkcji szkła płaskiego technologią „float” wymyślił Sir Alister Pilkington w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Technologia „float” okazała się na tyle rewolucyjna zarówno pod względem jakości, jak i efektywności, że do tej pory do produkcji szkła płaskiego nikt nic lepszego nie wymyślił. Obecnie technologia „float” jest używana przez wszystkich konkurentów ale jest to tylko „surowiec” do  produkcji  szyb samochodowych ...  a w technologii produkcji szyb samochodowych na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat nastąpiły kolosalne zmiany. Jeszcze kilkanaście lat temu konkretny model samochodu  miał jeden lub dwa warianty szyby przedniej. Obecnie to najczęściej kilkanaście wariantów szyby przedniej, a bywa że ponad 20 wariantów szyby przedniej do jednego modelu auta. Dodatkowo dochodzą różne opcje szyb bocznych i tylnych. Dla każdego z wariantów należy zapewnić najwyższe OEM-owe standardy bezpieczeństwa i jakości, które obecnie są znacząco bardziej wymagające niż standardy przewidziane w przepisach regulujących europejskie  homologacje dla szyb samochodowych. Mało kto ma świadomość, że obowiązujące homologacje regulują tylko podstawowe standardy bezpieczeństwa, czyli szyba samochodowa może przejść testy homologacyjne i jednocześnie być bardzo kiepskiej jakości nie spełniającej wymagań producenta pojazdu  np. homologacja nie reguluje kwestii kształtu szyby nie mówiąc już nic na temat licznych sensorów lub kamer, które na stałe zadomowiły się na szybach samochodowych. W sprawie jakości i bezpieczeństwa nie ma żadnych kompromisów. Jak można się domyślić, tylko nieliczni producenci szyb mogą sprostać wyśrubowanym standardom OEM producentów pojazdów.

Jak oceniają Państwo rynek części zamiennych, rynek wtórny w Polsce? Klienci z pewnością oczekują niskich cen i dobrej jakości. Udaje się to połączyć?

Myślę, że ważną informacją dla naszych klientów, jest fakt, że Pilkington jako jedna z niewielu firm na świecie, produkuje szyb na tych samych liniach produkcyjnych, w tych samych fabrykach, przy zastosowaniu tych samych materiałów i w taki sam sposób zarówno dla producentów pojazdów jak i na potrzeby rynku wtórnego. Wszystkie szyby z logo Pilkington mają status oryginalnych części zamiennych, czyli my jako Pilkington zapewniamy jakość. Natomiast dla przeciętnego klienta sprawa jest trudniejsza, w praktyce nie dysponuje on laboratorium, w którym mógłby sprawdzić czy kupowana przez niego szyba jest wysokiej jakości. Problemem jest słabość instytucji państwowych w Polsce formalnie odpowiedzialnych za „obronę konsumenta”, które powinny sprawdzać jakość części samochodowych, w tym szyb,  wprowadzonych do obrotu hurtowo-detalicznego w Polsce. Pilkington  dokonał zakupu metodą „tajemniczego klienta” szyb oferowanych na rynku polskim. Przeprowadziliśmy badania laboratoryjne i niestety wiele z tych szyb jest kiepskiej jakości pomimo deklaracji producentów.  

Klienci na pewno oczekują niskich cen. Ze względu na obecność wielu konkurencyjnych zakładów produkcyjnych szyb samochodowych  poziom cen w Polsce jest bardzo niski, jeden z najniższych w Europie. Różnice cenowe pomiędzy markowymi szybami najwyższej jakości dostępnymi na rynku niezależnym (niestety ASO trzymają ceny na poziomie Europy Zachodniej) a szybami o bardzo niskiej jakości, najczęściej produkowanymi w krajach azjatyckich, są bardzo niskie. Wobec braku niezależnej kontroli przez organy do tego powołane namawiam polskich  konsumentów oraz warsztaty żeby przy sowich decyzjach zakupowych kierowali się zaufaniem do marki producenta szyb. Pilkingtonowi ze względu na produkcję w Polsce  udaje się połączyć najwyższą jakość i niskie ceny.

Janusz Kobus
Wice-Prezes Zarządu
Pilkington Automotive Poland

e-max.it: your social media marketing partner

Kontakt

Pilkington Automotive Poland Sp. z o.o.
ul. Portowa 24, 27-600 Sandomierz
Tel.: +48 15 644 55 05
E-mail: markoweszyby@pilkington.pl
NIP: 8641393724
Numer KRS: 0000024909
Kapitał zakładowy: 30 510 500 PLN

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.