Znajdź warsztat

Infolinia serwisu Pilkington

Kontakt

Pilkington Automotive Poland Sp. z o.o.
ul. Portowa 24, 27-600 Sandomierz
Tel.: +48 15 644 55 05
E-mail: markoweszyby@pilkington.pl
NIP: 8641393724
Numer KRS: 0000024909
Kapitał zakładowy: 30 510 500 PLN

Szyby akustyczne – funkcja, która istotnie poprawia komfort jazdy.

Szyby akustyczne – niewidoczna funkcja, która istotnie poprawia komfort jazdy.

Jazda samochodem powinna sprawiać przyjemność i zazwyczaj tak jest. Mimo tego, że cały czas powinniśmy być skoncentrowani, nasze „procesory” w mózgu stale analizują otoczenie i staramy się przewidywać sytuację na drodze. 

Stały i monotonny hałas w tle utrudnia koncentrację i przyśpiesza zmęczenie. Głośno pracujący silnik, szczególnie diesel, szum wiatru i opon narastający przy większej prędkości. Wszystko to sprawia, że słabo słyszymy dźwięki naszego zestawu muzycznego. Podnosimy głos, gdy rozmawiamy przez telefon. Przestajemy „słyszeć’ własne myśli i stajemy się rozdrażnieni i zmęczeni.

Zgodnie z badaniami Instytutu Transportu Samochodowego, hałas  jest jednym z czynników mających wpływ na czas reakcji kierowcy.  Razem z cechami osobowymi kierowcy, warunkami biometeorologicznymi, rodzajem sytuacji drogowej, hałas  wpływa na poziom zmęczenia i koncentracji.  Dane Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) pokazują, że próg odniesienia dla średniego rozkojarzenia zaczyna się już od poziomu hałasu 50 dB.  Przy ocenie hałasu należy brać pod uwagę fakt, że poziom ciśnienia akustycznego (dB) odnosi się do skali logarytmicznej. W związku z tym wzrost hałasu o 10 dB powoduje dziesięciokrotne zwiększenie ciśnienia akustycznego.  

Wpływ hałasu, infradźwięków i wibracji na organizm kierowcy szczegółowo opisuje praca pani Idy Leśnikowskiej-Matusiak  i pani Anety Wnuk z Instytutu Transportu Samochodowego.
Hałas przyspieszając i pogłębiając zmęczenie rozprasza uwagę, tłumi słyszalność mowy i ostrzegawczych sygnałów akustycznych, przytępia ostrość widzenia i obserwacji co wpływa łącznie na opóźnienie przebiegu reakcji obronnych zwiększając znacznie możliwość nieszczęśliwych wypadków.
Bezpieczne prowadzenie pojazdu wymaga od kierowcy wysokiego poziomu sprawności psychofizycznej. Zmęczenie, głównie zmęczenie sensoryczne, polegające na obniżonej reaktywności narządów zmysłów, będącej skutkiem długotrwałej ekspozycji na określony rodzaj bodźców (np. hałas, wibracje) oraz zmęczenie umysłowe, polegające na obniżeniu funkcji poznawczych często jest przyczyną poważnych wypadków

Jednym z elementów profilaktyki zagrożeń związanych z hałasem jest kontrolowanie stanu technicznego pojazdu, a w szczególności tych elementów, które mogą powodować znaczący wzrost hałasu na stanowisku pracy kierowcy (m.in. układ wydechowy, układ zawieszenia, układ hamulcowy). Istotna jest również kontrola stanu ogumienia, jak również kontrola ciśnienia w ogumieniu. Zamontowanie w samochodzie szyby akustycznej pomaga  neutralizować wibracje i wycisza poziom hałasu powstały przez wiatr, pracę silnika i opony – szczególnie odczuwalny przy dużych prędkościach.

Badania satysfakcji kierowców prowadzone przez koncerny samochodowe pokazują, że klienci podkreślają uciążliwość hałasu wewnątrz auta. Redukcja poziomu hałasu staje się jednym z priorytetów dla producentów samochodów. Dlatego też, dostawcy szyb do fabryk samochodów, tacy jak Pilkington, opracowali specjalny rodzaj szyby, która znacząco obniża poziom hałasu w aucie. Szyby te nazywają się wygłuszające hałas lub bardziej potocznie znane jako szyby akustyczne.

Jedna trzecia produkowanych aktualnie modeli samochodów jest wyposażona w szyby akustyczne. Zastosowanie takiej szyby w aucie z silnikiem benzynowym daje kierowcy jadącemu w mieście po równej drodzy wrażenia podobne do jazdy samochodem elektrycznym. Montuje się je głównie  do modeli z silnikiem diesla.  Szyba akustyczna neutralizuje wibracje i wycisza poziom hałasu powstały przez wiatr, pracę silnika i opony – szczególnie odczuwalny przy dużych prędkościach.

Dzięki specjalnej, trójwarstwowej folii, która znajduje się pomiędzy warstwami szkła, szyba akustyczna wygłusza poziom hałasu od 5 do 10 dB i głównie redukuje hałas w zakresie od 1000 do 4000 Hz  - najbardziej uciążliwy dla podróżnych. Technologia opracowana przez Pilkington pozwala na to, że ta trójwarstwowa folia akustyczna ma taką samą grubość jak standardowa folia PVB i wynosi 0,76 mm. Nie ma wzrostu wagi ani grubości szyby.

Kierowca, po wymianie szyby na nową,  może nie połączyć wzrostu hałasu w samochodzie z faktem źle dobranej szyby do montażu.  Warsztat mógł zamontować np. tańszą wersję szyby zielonej. Szyby akustyczne są zazwyczaj oznaczone małym znaczkiem, symbolem „podkreślone ucho”.  Można je również  rozpoznać poprzez stukanie w szybę. Dźwięk, który wtedy słyszymy przypomina bardziej stukanie w plastik niż stukanie w szkło.

Dzięki szybom akustycznym, kierowca i pasażerowie mogą prowadzić przyjemną konwersację. Lepiej słyszymy zestaw muzyczny i głośnomówiący. W rezultacie, ta niewidoczna funkcja szyb, poprawia komfort jazdy i zmniejsza zmęczenie.

 

e-max.it: your social media marketing partner

Kontakt

Pilkington Automotive Poland Sp. z o.o.
ul. Portowa 24, 27-600 Sandomierz
Tel.: +48 15 644 55 05
E-mail: markoweszyby@pilkington.pl
NIP: 8641393724
Numer KRS: 0000024909
Kapitał zakładowy: 30 510 500 PLN

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.